8 septembrie 2021

Duminica a XII-a după Rusalii. Despre tânărul bogat (Matei 19,16-26; Mc.10,17-31; Lc.18,18-30)


Obiectivul general: Cunoaşterea însemnătații pildelor. 

1 Obiective fundamentale: (cognitiv) să cunoască  istorisirea despre tânărul bogat {Ce credem despre...}

2 Ce am trebui să simţim?  (afectiv)  să se convingă că bogăţia poate fi o piedică.   {De ce credem...}      

3 Ce să facem? (psiho – motoriu) să folosim corect bunurile pământeşti {Cum să credem...}                    

Asigurarea liniştii.     Reactualizarea cunoştinţelor. Anunţarea obiectivelor.                                                        

Asigurarea liniştii Începem cu ajutorul şi harul Duhului Sfânt cuvântul de învăţătură. Mai întâi să facem linişte. Să fim atenţi. Să ne deschidem ochii ca  să înţelegem Cuvântul Domnului şi să-l împlinim în viaţa noastră practică de credinţă. Să ne îndulcim cu meditarea din cuvintele Ev de azi.    

Reactualizarea cunoştinţelor, captarea atenţiei. Ca să vă atrag atenţia, vreau să văd dacă ţineţi minte despre ce s-a vorbit duminica trecută? ...  Ce Evanghelie s-a citit ? ... Să vă dau un indiciu: „Slugă vicleană, toată datoria aceea ţi-am iertat-o, fiindcă m-ai rugat. Nu se cădea oare, ca şi tu să ai milă de cel împreună slugă cu tine, precum şi eu am avut milă de tine?” (Mt.18,32-33).

Dar astăzi aţi fost atenţi ce Ev s-a citit? ...<>

Anunţarea temei: Duminica trecută am vorbit despre iertarea aproapelui. Aşa după cum am anunţat duminica trecută, azi vom studia o povestire inspirată din viaţa reală. Pericopa evanghelică se intitulează: „Tânărul bogat”.

                                 Tema noastră de azi este:  

Sensul creştin al bunurilor materiale

Începem învăţătura: În numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh. (Mt.28,19) 

Mai lesne este să treacă cămila prin urechile acului, 

decât bogatul în împărăţia lui Dumnezeu”.  (Mt.19,24)

Frați creștini!

Continuăm formarea noastră duhovnicească pe baza Evangeliei de la Matei. Dacă Evanghelia duminicii trecute se găsea la cap18, Evanghelia de azi se găseşte în următorul capitol, la Mt.19,16-26 şi se găseşte la toţi evangheliştii sinoptici. Povestirea aceasta scurtă, de fapt este un răspuns la întrebarea unui tânăr înstărit.

Să învăţăm astăzi :

1. Rostul bunurilor materiale;

2. Să ne convingem că iubirea de argint e păcat;

3.Să nu ne lipim inima de cele materiale.

 

 1. Care este sensul creştin al bunurilor materiale.

Definiţia este: „Bunurile materiale sunt daruri ale iubirii lui Dumnezeu”. Şi din puţinul pe care ni-l dă bunul Dumnezeu, trebuie să-i mulţumim, aşa cum a făcut o văduvă, de a pus ultimii doi bani. Aceştia (cei doi bani ai văduvei) au avut înaintea lui Dumnezeu cea mai mare valoare. Dacă Dumnezeu ni le dă din iubire, trebuie să răspundem iubirii Lui nemărginite, făcând milostenie din iubire. 

2. Să ne convingem că iubirea de argint e păcat

Bogăţia, ca şi vinul, nu-i un păcat în sine. Depinde cum o foloseşti. De aceea Sf. Scriptură mai mult mustră, decât laudă bogăţia. Tot aşa e şi cu lemnul pt sf. Icoane, căci din lemn poţi să faci şi icoană şi măciucă, dintr-un copil poţi să faci un copil bun sau unul rău; cu un cuţit poţi să omori un om, dar poţi şi să tai o felie de pâine pentru un flămând...

Mai adăugăm pilda bogatului căruia i-a rodit ţarina (Lc.12,16-);

Să dăm şi un exemplu din istorie. 

Un tânăr cioban din Franţa – Ştefan Etienne, în anul 1212, s-a crezut ales de Dumnezeu să conducă pe copiii francezi în Palestina. Doi negustori fără suflet i-au îmbarcat în corăbii la Marsila. Două nave au naufragiat, iar celelalte au dus copiii la Alexandria şi alte ţări arabe, unde au fost vânduţi sclavi, evident, pentru bani. Au fost sau nu lacomi de avere cei care i-au vândut sclavi pe bieții copii? Această neomenie a rămas în istorie sub numele de „cruciada copiilor”. (Istoria bisericească universală p.250)

Un alt exemplu negativ am citit pe paginile ziarului „Altarul credinţei” din 15.IX.2004 despre un bisnesmen din Odessa, ce a început la Tiraspol construcţia unui locaş al krişnaiţilor în or. Tiraspol. Cheltuielile vor constitui 2 mln 350 mii USD. Măi, măi, măi. Cu acești bani se putea de făcut foarte multe... Nu au unde se ruga krişnaiţii. De parca ar fi așa de mulți în Tiraspol!

Cât de actuală este Scriptura! I-am zis unei creştine:

-De ce porţi cercei şi atâtea inele, doar ştii că-i un lux, un lucru de prisos şi-i păcat.

-Ei, ce să fac?  Iar eu i-am răspuns cu cuvintele Mântuitorului.

-Du-te, vinde-le, şi cu aceşti bani fă milostenie şi vei avea comoară în cer...(Mt.19,21). Iar ea a plecat întristată. Exact ca în Evanghelie. 

 

3.Să nu ne lipim inima de cele materiale.

Pe pământ noi suntem trecători. La câte înmormântări am fost martori, ce ia cu sine omul?! Nimic, nimic, nimic, nimic, nimic, nimic, nimic, nimic...

Un bogat înţelept, nerobit averii, avea scris pe peretele odăii lui, aceste cuvinte: "Banul să fie totdeauna slugă, niciodată stăpân."

Deci ce vom face?

 „Nu iubiţi lumea, nici cele ce sunt din lumea.

Dacă cineva iubeşte lumea, iubirea Tatălui nu este întru el.

Pentru că tot ce este din lume, adică pofta trupului şi pofta ochilor şi trufia vieţii, nu sunt de la Tatăl, ci sunt din lume.

Şi lumea trece şi pofta ei, dar cel ce face voia lui Dumnezeu rămâne în veac.   ( 1 Ioan 2,15-17 ).

Ascultaţi o poiezie creştină:  

Bunule învățător, vreau să fiu mai silitor
Ce să fac, cum să trăiesc... viața să o dobânesc?
Te rog Doamne mă învață, cum să mă comport în viață...
Ce să fac, ce să nu fac; să trec al vieții prag!

Domnul Iisus la-ntrebat, pentru ce mă numești „Bun”?
Tu nu ști că Dumnezeu, este singurul stăpân!
Poți fii tu fruntaș de seamă, orice lucru fi-va scrum
Însă numai Dumnezeu, singurul El este bun!

Dragul meu tu știi porunca, ca să te păstrezi curat?
Să nu ai altă femeie, doar nevasta ce-ai luat!
Să nu furi, să nu ucizi, să nu minți că e păcat...
Pe părinții tăi copile, sper că tu i-ai respectat!

Toate aceste lucruri Doamne, ba și altele la fel
Le-am păzit cu strășnicie, nu m-am lepădat defel.
Chiar din tinerețea mea, am păzit Cuvântul Sfânt
Totul eu am împlinit, de când trăiesc pe pământ!

Auzind acestea Iisus, l-a privit și l-a iubit
Pentru că știa că omul, a răspuns corect, cinstit.
Însă Domnul știa toate, știa că este legat...
De averi și avuții, de bacnote și palat.

Îți lipsește un singur lucru, de vrei să fi fericit
Vinde tot ce ai pe lume, la săraci dă miluit!
Astfel o să strângi comoară, sus în cer la Dumnezeu.
Iar acum urmează-mă! După cum ți-oi spune eu!

Auzind acestea bietul, tânărul bogat sărac
Să reunțe la veșminte, să renunțe la palat,
Să renunțe la valută și la aurul curat...
Având viața înainte... întristat el a plecat.

Ați văzut? Le zise Domnul! Greu se mântuie bogații,
Cei cei au poziții, funcții, regii și toți împărații.
Neputință e la oameni... ca să lase ce-i a lor...
Să primeasă-n schimb viață, de la Tatăl Creator!

Tu iubite ascultător, care ai primit azi harul
Să-ți vorbească Dumnezeu, ai uitat cumva Calvarul?
Inima nu-ți clocotește la Cuvântul ce ți-e spus?
Să lași lumea, să lași totul! Să-l urmezi azi pe Iisus!
Autor: Bulzan Marian

   Duminica viitoare o să vorbim despre pilda vierilor răi și despre îndelunga răbdare a lui Dumnezeu. Sărbători avem...

Cu binecuvântarea Domnului mergeţi spre casă, îngerul Domnului să vă păzească, Slăvit să fie Domnul! În veci. Amin.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu