24 martie 2025

Ce este sfântul Maslu?

Sfintele Taine sunt  în număr de şapte: Botezul, Mirungerea, Pocăinţa, Împărtăşania, Preoţia, Nunta  şi  Maslul.  Acest  număr  e  acela  al  darurilor  Sf.  Duh  (Isaia  11, 2-3)  şi răspunde trebuinţelor  duhovniceşti  ale  omului.  „Naşterea  duhovnicească”  e  dată  prin  Botez, „creşterea”; prin Mirungere, „hrana”; prin Sf.  Împărtăşanie; „puterea de a  învăţa,  sfinţi  şi conduce”  (Matei  28,  19),  prin  Hirotonie  sau  Preoţie;  „înnoirea  morală”,  prin  pocăinţă; „sfinţirea  şi tăria  legăturii căsătoriei”, prin Taina nunţii; „tămăduirea de bolile  trupeşti  şi sufleteşti, precum şi iertarea păcatelor care le-au cauzat”, prin Maslu.

Sfântul Maslu  este  Taina  care,  prin  rugăciunile  preoţilor  şi  prin  ungerea  trupului  cu untdelemn  sfinţit,  împărtăşeşte  credinciosului  harul  dumnezeiesc  pentru tămăduirea  bolilor trupeşti şi sufleteşti, pentru iertarea păcatelor şi pentru întărirea sufletului. 

Această Sf. Taină a fost aşezată de Însuşi Mântuitorul, când a  trimis pe Sf. Apostoli  la propovăduire zicând-le: „Celor ce vor crede, aceste semne vor urma: în numele Meu demoni vor scoate... peste cei bolnavi mâinile îşi vor pune şi se vor face sănătoşi” (Marcu 16, 17-18). Apostolii  au practicat Taina Sf. Maslu  încă de  la prima  lor propovăduire: „Şi demoni mulţi scoteau  şi  ungeau  cu  untdelemn  pe mulţi  bolnavi  şi-i  vindecau”  (Marcu  6,  13).  Practica  a ajuns  regulă, aşa  cum  se  vede  din  cuvintele  Sf.  Iacov:  „Este  bolnav  cineva  între  voi? Să cheme  preoţii  Bisericii  şi  să  se  roage  pentru  el,  ungându-l  cu  untdelemn  întru  numele Domnului. Şi rugăciunea credinţei va mântui pe cel bolnav şi-l va ridica pe el Domnul; şi de va  fi făcut păcate, se vor  ierta  lui” (Iacov 5, 14-15). Tradiţia Bisericii mărturiseşte  îndelung această  practică.  Sf.  Ioan  Gură  de  Aur  vorbeşte  despre  ea  pe  larg  în  lucrarea  sa  „Despre preoţie”.

Sfântul Maslu se oficiază atât în biserică, cât și în casa bolnavului. 

După  predania  veche  a  Bisericii,  pentru  slujba  Sfântului Maslu  trebuie  şapte  preoţi, închipuind  cele  şapte  daruri  ale  Duhului,  numărate  de  proorocul  Isaia  (11, 2-3).  Numărul acesta simbolic aminteşte şi unele fapte din Sfânta Scriptură a Legii Vechi, din care se vede mila şi îndurarea lui Dumnezeu. Astfel de şapte ori s-a plecat proorocul Elisei peste un copil mort pe care l-a înviat (IV Regi 4, 34-35). De asemenea, şapte au fost preoţii care au sunat din trâmbiţe şi de şapte ori a fost înconjurată cetatea Ierihonului, când a fost cucerită de izraeliţi, la  intrarea  lor  în pământul Făgăduinţei  (Iosua  6,  13-16).  Şi iăraşi,  de  şapte  ori s-a  rugat proorocul Ilie pe muntele Carmel, până când Dumnezeu a dat ploaie pământului ars de seceta (III Regi 18, 42-45). La  nevoie  pot  sluji  însă  Sfântul  Maslu  şi  mai  puţini  preoţi:  trei  (pentru  numărul Treimii)  sau  cel  puţin  doi.  În  tot  cazul,  numai  un  singur  preot  nu  poate săvârşi  Sfântul Maslu, căci Sf. Apostol ne spune să chemam „preoţii Bisericii...” (Iacov 5, 14), iar nu pe un preot. 

Nu  sunt zile  sau  timpuri anumite pentru săvârşirea Sfântului Maslu. Se  face oricând e nevoie. În popor se obişnuieşte a se face mai ales în zilele de post. 

Se poate face Sfântul Maslu pentru cei sănătoşi? Da, întrucât  prin  Taina  Sfântului  Maslu  se  dobândeşte  nu  numai tămăduire  de  bolile trupului, ci şi iertarea păcatelor, se poate face maslu nu numai pentru cei bolnavi, ci şi pentru cei sănătoşi şi nu numai o singură dată, ci de mai multe ori. Sfântul Simion al Tesalonicului îndeamnă pe fiecare creştin să se nevoiască a-şi face Sfântul Maslu.

Fiind binecuvântat de preoţi cu chemarea lui Dumnezeu, acest untdelemn este sfinţit şi plin  de  darul  dumnezeiesc  al Duhului  Sfânt,  ca  şi  apa Botezului. El  are  puterea  de  a  sfinţi sufletul şi de a tămădui trupul, a izgoni bolile, a vindeca rănile, a curăţi întinăciunea păcatului şi a împărtăşi mila şi îndurarea lui Dumnezeu. De  aceea,  untdelemnul rămas  de  la  Sfântul Maslu,  ca  şi făina  binecuvântată  atunci, trebuie păstrate  cu  cinste  în  loc  ales.  El  poate  fi  folosit  numai  în  scopuri  curate  şi evlavioase. Se  obişnuieşte  ca  din făina  şi  untdelemnul de  la  Sfântul Maslu să  se  facă  o  turtişoară,  din  care  se dă  bolnavului să mănânce.  În  unele părţi,  din  această făină  se  fac prescuri  pentru Liturghie. Untdelemnul  se  poate  pune  în  candelă să  ardă,  fie  în  casă,  fie  la biserică. 

Sursa: Catehesmul, p.181


 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu