18 decembrie 2024

Textele Evangheliei

În perioada de toamnă-iarnă, la citirea pericopelor evanghelice intervin niște “perturbații” care crează deseori confuzii pentru preotul sau diaconul cititor, dacă nu este suficient de atent. De exemplu, acum suntem în Săptămâna a 24-a după Cincizecime (numărul de rând), dar citim pericopele indicate pentru Săptămâna a 27-a. Cum se întâmplă acest lucru? Ciclul (cercul sau crugul, din slavonă) anual al lecturilor liturgice din Noul Testament cuprinde 33 de Săptămâni și 32 de Duminici, situate între praznicul Pogorârii Sfântului Duh - Duminica Cincizecimii și Duminica Vameșului și a fariseului de dinaintea Postului Mare. Totuși, acest ciclu este foarte rar menținut cu exactitate, deoarece de două ori pe an se impune o regulă de abatare de la normă, cea a “omiterii” (în slavonă: отступка), când se face un salt peste unele citiri de rând, și cea a “adaosului” (în slavonă: приступка), când citirile obișnuite nu sunt suficiente și unele se citesc din nou. I. Abaterea de toamnă este legată de sărbătoarea Înălțării Sfintei Cruci (14 septembrie). Ea este determinată de următoarea regulă: imediat după Duminica de după Înălțarea Sfintei Cruci, Tipicul cere să sfârșim citirea din Evanghelia de la Matei și să începem a citi din Evanghelia de la Luca. Din acest motiv, indiferent la care număr de rând ne aflăm, se trece automat la citirile Săptămânaii a 18-a după Cincizecime. Dacă Paștele este timpuriu (cade înainte de 30 martie, stil vechi), atunci are loc un adaos, adică sunt repetate lecturile din una sau două săptămâni care au fost deja citite. Dacă Paștele întârzie (cade din 7 aprilie până în 25 aprilie, stil vechi), atunci se produce o omitere, adică se lasă necitite lecturile de la una până la trei săptămâni. Dacă Paștele cade între 31 martie și 6 aprilie (stil vechi), atunci nu există nici adaos, nici omitere. II. Abaterea de iarnă este legată de sărbătoarea Botezului Domnului. Ea presupune o singură abatere de la normă și este determinată de următoarea regulă: în perioada dintre Săptămâna Bobotezei și Săptămâna Vameșului și a fariseului se face un adaos care acoperă o perioadă de la una până la cinci săptămâni. Doar în cazul celui mai timpuriu Paște (22 martie, stil vechi) și doar într-un an non-bisect nu există niciun adaos.
(Preluat de pe pagina „Mănăstirea sf. Luca”)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu