Următorul articol al Crezului prezintă
pe Cel care (în jurul Căruia), de fapt, se zidește creștinismul, adică, Iisus
Hristos. Creștinul crede "într-un Domn Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu,
singurul născut, care din Tatăl s-a născut înaintea tuturor veacurilor; Lumina
din Lumină, Dumnezeu adevărat de la Dumnezeu adevărat, născut, necreat,
consubstanțial cu Tatăl, prin Care toate s-au creat" (traducere
add-literam).
În acest articol punem încă o piatră la temelia teologiei creștine, precizând cu toată atenția, învățătura
despre Preasfânta Treime. Noi mărturisim că Dumnezeu este unul în esență, dar întreit
în persoane, Tatăl, Fiul și Sfântul Duh, Treimea este deoființă și indivizibilă.
Pentru a explica acest lucru matematic
este imposibil, pentru motivul că Dumnezeu nu are analogii în lumea noastră
creată. Nu avem nimic cu ce să comparăm. Deși uneori s-a comparat Trinitatea,
cu soarele, cu compoziția cărămizii, iar uneori cu calități opuse. Puteți
compara acest lucru cu situația în care un locuitor al Polului nord îi cere unui
caucazian să-i explice ce este ananasul. –Dvs cunoașteți cireșul? –Da. –Apoi, ananasul
nu este ca cireșul.
În primul rând, toată această
descriere a celei de-a doua Persoană a Preasfintei Treimi, ne spune că Hristos
este același Dumnezeu, același creator al universului ca și Tatăl. Cuvântul
"unul" din Crez se repetă când vorbim despre Tatăl cât și despre
Fiul. "Cred într-Unul Dumnezeu Tatăl" și "într-Unul Domn Iisus
Hristos".
Despre cum îl vom accepta pe Hristos,
va depinde toată înțelegerea noastră
asupra creștinismului. Toate ereziile (adică o înțelegere greșită a personalității
lui Iisus), au generat tocmai în jurul acestei întrebări: Cine este Hristos?
Iisus Hristos este unicul Fiu, născut
din Tatăl înainte de existența timpului. Deci născut, nu făcut. El este Lumina
din Lumină, El este Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, o ființă cu Tatăl,
prin Care au fost făcute toate lucrurile. Ceea ce înseamnă că El este același
Dumnezeu, despre care am vorbit, analizând primul articol al Crezului.
Fiul este în esență același ca și
Tatăl, Duhul este același ca Fiul, Tatăl este același ca și Duhul. Acesta este Dumnezeu
cel unul, care există simultan în cele Trei Persoane. Dar nu sunt trei dumnezei
diferiți ... Cum poate fi aceasta? Amintiți-vă exemplul despre cireș și ananas
... Nu avem cuvinte pentru a reflecta în mod adecvat unele procese chiar și în
lumea noastră materială. Ce putem spune mai mult despre constituția lui Dumnezeu?
Dar acest lucru se precizează ca
creștinismul să fie îngrădit de influența altor viziuni religioase, care
recunosc existența istorică a lui Hristos.
Acest lucru este și mai important în contextual
nostru istoric, al migrației, valabil mai ales când un predicator neortodox,
fie în stradă, televizor sau internet îți spune: „Îl recunosc pe Hristos. Iisus
este un mare învățător. Nu este Creatorul universului, dar este un foarte mare
spirit (angelic), fiind teleportat în lumea noastră pentru a ne da câteva
sfaturi practice.
Sau conceptul musulman, care se
repetă foarte des și în cultele păgâne. Hristos este un mare profet. Prin el,
Cel de sus, ne-a dat multe instrucțiuni despre cum ar trebui să trăim.
Creștinismul spune: NU. Acest pelerin-tâmplar
este Cel de sus, Făcătorul cerului și al pământului. El nu a coborât pe pământ
prin radiații extraterestre, numit de creștini prin har. El nu este un magician,
care a învățat secrete în piramide de la egipteni sau indieni. El nu este cel
mai înalt înger creat de Dumnezeu, pentru a facilita comunicarea cu oamenii. El
nu este o altă față sau o mască, prin care Dumnezeu se arată din când în când
oamenilor. Acesta este anume același Unul Dumnezeu.
Traducere și adaptare de preot Alexandru Stratan.
Traducere și adaptare de preot Alexandru Stratan.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu