16 februarie 2011

Pilda fiului risipitor.

Lecţia 17. Pocăinţa după pilda fiului risipitor.
Motto: „bucurie se face îngerilor lui Dumnezeu
pentru un păcătos care se pocăieşte”. (Luca 15,10)

Invitaţie la discuţie: Ştiţi cumva ce inseamna cuvantul „risipitor”? Ţi s-a întâmplat să faci vreo poznă, dar să recunoşti greşeala şi sa-ti ceri iertare? Să fim sinceri că am vrea să recunoască alţii, dar noi mai greu...
Mulţi îl judecau şi îl bârfeau pe Iisus Hristos, că iartă pe păcătoşi şi chiar este prieten cu păcătoşii. Ca să arate importanţa pocăinţei, Domnul a spus acestă pildă. O să citim fiecare câte un verset.
Luca 15,11 Şi a zis: Un om avea doi fii.
12 Şi a zis cel mai tânăr dintre ei tatălui său: Tată, dă-mi partea ce mi se cuvine din avere. Şi el le-a împărţit averea.
13 Şi nu după multe zile, adunând toate, fiul cel mai tânăr s-a dus într-o ţară depărtată şi acolo şi-a risipit averea, trăind în desfrânări.
14 Şi după ce a cheltuit totul, s-a făcut foamete mare în ţara aceea, şi el a început să ducă lipsă.
15 Şi ducându-se, s-a alipit el de unul din locuitorii acelei ţări, şi acesta l-a trimis la ţarinile sale să păzească porcii.
16 Şi dorea să-şi sature pântecele din roşcovele pe care le mâncau porcii, însă nimeni nu-i dădea.
17 Dar, venindu-şi în sine, a zis: Câţi argaţi ai tatălui meu sunt îndestulaţi de pâine, iar eu pier aici de foame!
18 Sculându-mă, mă voi duce la tatăl meu şi-i voi spune: Tată, am greşit la cer şi înaintea ta;
19 Nu mai sunt vrednic să mă numesc fiul tău. Fă-mă ca pe unul din argaţii tăi.
20 Şi, sculându-se, a venit la tatăl său. Şi încă departe fiind el, l-a văzut tatăl său şi i s-a făcut milă şi, alergând, a căzut pe grumazul lui şi l-a sărutat.
21 Şi i-a zis fiul: Tată, am greşit la cer şi înaintea ta şi nu mai sunt vrednic să mă numesc fiul tău.
22 Şi a zis tatăl către slugile sale: Aduceţi degrabă haina lui cea dintâi şi-l îmbrăcaţi şi daţi inel în mâna lui şi încălţăminte în picioarele lui;
23 Şi aduceţi viţelul cel îngrăşat şi-l înjunghiaţi şi, mâncând, să ne veselim;
24 Căci acest fiu al meu mort era şi a înviat, pierdut era şi s-a aflat. Şi au început să se veselească.
25 Iar fiul cel mare era la ţarină. Şi când a venit şi s-a apropiat de casă, a auzit cântece şi jocuri.
26 Şi, chemând la sine pe una dintre slugi, a întrebat ce înseamnă acestea.
27 Iar ea i-a răspuns: Fratele tău a venit, şi tatăl tău a înjunghiat viţelul cel îngrăşat, pentru că l-a primit sănătos.
28 Şi el s-a mâniat şi nu voia să intre; dar tatăl lui, ieşind, îl ruga.
29 Însă el, răspunzând, a zis tatălui său: Iată, atâţia ani îţi slujesc şi niciodată n-am călcat porunca ta. Şi mie niciodată nu mi-ai dat un ied, ca să mă veselesc cu prietenii mei.
30 Dar când a venit acest fiu al tău, care ţi-a mâncat averea cu desfrânatele, ai înjunghiat pentru el viţelul cel îngrăşat.
31 Tatăl însă i-a zis: Fiule, tu totdeauna eşti cu mine şi toate ale mele ale tale sunt.
32 Trebuia însă să ne veselim şi să ne bucurăm, căci fratele tău acesta mort era şi a înviat, pierdut era şi s-a aflat

1. Aranjează corect cuvintele din următoarele fraze şi vei afla ideile principale:
a. doi fii împarte averea celor ai săi Tatăl.
b. Fiul cel mic îşi risipeste în păcate păzitor şi ajunge averea la porci.
c. Fiul cel mic constientizează ca a cere si hotărăşte să se întoarcă la tatăl său pentru a-i greşit iertare.
d. Tatăl se bucură pe fiul cel mic si iartă nespus pentru întoarcerea lui.
e. Tatăl linişteşte pe fratelui risipitor care era supărat de primirea făcută fiul cel mare.

2.Rezolvă anagrama şi vei afla ce reprezintă simbolurile din pildă
Tatăl- uezenmud;       Aereva – darurile de la uezenmud
Fiul nezim – menaoii păcătoşi reca risipesc darurile de la uezenmud
Fiul eram – menaoii credincioşi, reca-L ascultă pe uezenmud
raţa îndepărtată – capătul;       lugiles – geriiîn

3.Scrie în locul punctelor de suspensie cuvintele corespunzatoare şi vei afla câteva învăţături morale (Dumnezeu, invidios, mărturisesc, iertare, părinţi)
          * … iarta pe cei pacatosi care se intorc la El.
         * Să fiu ascultător faţă de Dumnezeu şi faţă de…!
         * Să cer … celor pe care i-am supărat!
         * Să-mi … păcatele!
         * Să nu fiu …!



Află mai mult din viaţa bisericii:
Definiţie: Pocăinţa – (spovedania, mărturisirea) este una din cele 7 taine bisericeşti, care precede sfânta împărtăşanie. Cerinţele sunt:
1) părerea de rău, (conştientizarea)
2) mărturisirea sinceră la duhovnic;
3) hotărârea de a nu mai păcătui; şi
4) împlinirea canonului.

Evanghelia care s-a citit duminica trecută la biserică poartă numele ______________
Evanghelia care se va citi duminica viitoare la biserică poartă numele ____________
Virtutea despre care am învăţat azi este ____________________________________
Iar păcatul pe care l-am condamnat se numeşte______________________________

                                                                                                                                               
Temă pentru acasă:
1.       scrie 3 propăoziţii dintr-o rugăciune, unde se vorbeşte despre pocăinţă.
2.       Colorează acasă planşa cu imaginea pildei.
3.       Să rosteşti  rugăciunea vameşului  atunci când intri în biserică, dar şi înainte de a-ţi rosti acasă rugăciunile de seară sau cele de dimineaţă.


Timpul rămas cântăm cântarea: “Iisuse, n-am ce să-ţi aduc”






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu